Koeweidehof uit Merchtem is ‘De Klimaatkoploper 2025’, Jan en Patrick Van der Velpen winnen de publieksprijs

Koeweidehof uit Merchtem is gekroond tot ‘De Klimaatkoploper 2025’. Bart en Marijke wonnen met hun melkveebedrijf uiteindelijk de wedstrijd van vier andere laureaten. Jan & Patrick Van der Velpen uit Bierbeek is de publiekslieveling gebleken. ‘De Klimaatkoploper’ is een initiatief van Boerenbond, Cera en KBC en bekroont landbouwers die innovatieve technieken toepassen en bijdragen aan een duurzame en klimaatvriendelijke land- en tuinbouw.
Koeweidehof is De Klimaatkoploper 2025
Het Koeweidehof is een melkveebedrijf waar duurzaamheid en innovatie centraal staan. Sinds 2024 brengen zaakvoerder Bart Vanderstraeten en Marijke d’Hertevelt, onder het nieuwe verse zuivelmerk Oh!Lait, verse melk rechtstreeks van bij de boer naar de consument. De melk wordt op het bedrijf verwerkt in een innovatieve mini-zuivelfabriek. Voeder- en melkrobots zorgen ervoor dat elke koe de juiste voeding krijgt en dat elke koe zelf kan kiezen wanneer ze gemolken wordt. Een pocketvergister die mest omzet in elektriciteit, 600 zonnepanelen en een dynamisch batterijsysteem zorgen voor de hernieuwbare energie. Ze organiseren ook teambuildingactiviteiten om de brug tussen landbouw en burgers te maken.
Marijke van Koeweidehof: “Toen we de video van deze wedstrijd opnamen, zeiden we al dat de prijs effectief winnen de kers op de taart zou zijn. Of de perfecte mousse op de cappuccino, om in de eigen sector te blijven. We runnen ons bedrijf altijd met de insteek van iets positiefs te veranderen. Ons jarenlange werk wordt nu beloond.”
“We leveren ook veel inspanningen in het uitdragen van ons verhaal naar de consument,” vult Bart van Koeweidehof aan. “Via FarmFun bereiken we veel mensen, en met Oh!Lait willen we nu ook echt ons bedrijf op de ontbijttafel van de consument krijgen. Er werd hier vanavond ook verteld dat de sector zo veel doet, en dat er zo weinig over geweten is. Dat willen we veranderen.”
Beslissing van gerenommeerde jury
De jury bezocht de vijf bedrijven en koos uiteindelijk voor het Koeweidehof als ultieme winnaar. Juryvoorzitter en weerman Bram Verbruggen verduidelijkt: “Elk van de vijf bedrijven blinkt uit op meerdere vlakken: een duurzaam verdienmodel, inzetten op onderzoek en innovatie, hernieuwbare energie, slim omgaan met water, een gezonde bodem, de teeltkeuze,…. Het was een moeilijke beslissing maar uiteindelijk kozen we voor Koeweidehof omdat Bart en Marijke het meest de klimaatimpact van hun gehele bedrijfsvoering overdachten. Bovendien hebben zij een groot publieksbereik en een sterke lokale verankering, twee belangrijke elementen als het aankomt op ambassadeurschap en klimaatvriendelijkheid.”
Jan en Patrick Van der Velpen zijn publiekslieveling
Jan en Patrick Van der Velpen mogen de publieksprijs mee naar huis nemen. Zij kregen het grootste deel van de 4065 stemmen achter hun naam. Appelen en peren hebben voor de broers dan ook geen geheimen meer na bijna drie decennia. Dankzij diverse samenwerkingen zijn ze pioniers in de duurzame fruitteelt met onder meer een waterbassin voor de opvang van regen- en drainagewater, druppelirrigatie en lichtdoorlatende zonnepanelen boven (een deel van) de perenbomen. Het bedrijf is deels biologisch gecertificeerd, wat het engagement van Jan en Patrick voor duurzame teeltpraktijken benadrukt. De broers ontvangen ook regelmatig collega landbouwers en kinderen op hun bedrijf om te tonen wat de mogelijkheden zijn om aan energiezuinige en klimaatrobuuste landbouw te doen. Via hun hoevewinkel en via de coöperatie Kort’om Leuven vermarkten ze hun producten via korte keten.
Jan en Patrick Van der Velpen: “We zijn heel aangenaam verrast! Het is een mooie erkenning en waardering voor de inspanningen die wij met ons team hebben geleverd. Het is echt plezant en een mooi uithangbord voor het bedrijf. We doen ons best om een goed product af te leveren en gaan op de ingeslagen weg verder. Dat we nu de publieksprijs winnen, wil niet zeggen dat onze klimaatinspanningen stoppen! We blijven eraan werken. We hebben nu al veel goede ideeën, maar blijven met onze voetjes op de grond.”
Elke finalist is koploper
Ondanks dat er maar één iemand publiekswinnaar kan zijn en één iemand ‘De Klimaatkoploper 2025’, verdienen alle vijf de finalisten het om in de schijnwerpers te staan. Ook de andere finalisten: Svelien Aardbeien uit Lennik, Melkveebedrijf Peter Bauwens uit Herzele en Meer Fresh Products uit Hoogstraten zullen het komende jaar als ambassadeur optreden. “Elk bedrijf levert op zijn eigen unieke manier een bijdrage aan een beter klimaat. De laureaten zijn niet alleen een inspirerend voorbeeld voor collega’s binnen de sector, iedereen kan iets leren van hun creativiteit, veerkracht en motivatie,” besluit juryvoorzitter Bram Verbruggen.
Meer informatie voor de redactie:
Contact:
De Klimaatkoploper: Bart Vanderstraeten van Koeweidehof: 0478 24 88 01 of info@koeweidehof.be
Publieksprijswinnaar: Jan en Patrick Van der Velpen: Jan: 0477 66 43 52 - jan.vandervelpen@skynet.be, Patrick: 0472 26 55 37 - patrick_vandervelpen@skynet.be
Tessa De Prins, woordvoerder, tessa.de.prins@boerenbond.be, +32470606801
De jury
De jury bestaat uit juryvoorzitter Bram Verbruggen, weerman bij VRT. Bijgestaan door Georges Van Keerberghen, voormalig ondervoorzitter van Boerenbond, Joeri Deuninck, socio-economisch expert bij het Agentschap Landbouw en Zeevisserij en Jonas Vandicke, coördinator van het Expertisecentrum Landbouw en Klimaat binnen ILVO.
Extra foto's kan u terugvinden via de mediagalerij
https://pers.boerenbond.be/media/album/49011
Over Boerenbond
In overleg met de maatschappij wil Boerenbond als landbouworganisatie bouwen aan een levenskrachtige, duurzame land- en tuinbouw. Deze duurzaamheid vertaalt zich op vier terreinen: ecologisch, economisch, sociaal en maatschappelijk. Boerenbond zet naast de belangenverdediging ook in op innovatie en onderzoek en wil daarmee de Vlaamse landbouw uitbouwen tot een innovatieve sector die klaar staat voor de uitdagingen van de toekomst.
Over Cera
Met 400.000 enthousiaste vennoten is Cera de strafste en warmste coöperatie van het land. Samen geraken we verder, beleven we meer en investeren we beter: in initiatieven die (het) goed doen en mensen verbinden, in projecten die opbrengen voor ons allemaal. Samen hebben we ’t goed voor elkaar.
Over KBC
KBC is één van de belangrijkste financiële instellingen in Europa. Het is een multi-kanaal bankverzekeringsgroep met een geografische focus op Europa die vooral particuliere klanten, kmo’s en middelgrote bedrijven bedient, en die met 70 experts in Vlaanderen marktleider is in de sector land- en tuinbouw. De groep neemt belangrijke, en in vele gevallen marktleidersposities, in in zijn kernmarkten van België, Tsjechië, Bulgarije, Hongarije en Slovakije. De KBC Groep is ook selectiever aanwezig in een aantal andere landen en regio’s wereldwijd. KBC Groep stelt ongeveer 41.000 medewerkers tewerk en telt ongeveer 13 miljoen klanten in zijn kernmarkten. KBC Groep NV is genoteerd op Euronext Brussel (ticker symbool 'KBC').